Érzékeny. Szomorú. Szerelmes. Ez nemcsak a filmre, hanem két főszereplőjére is elmondható: érzékenyek, szomorúak és szerelmesek. A fiú (Birger Malmsten) megvakult, zongorázásból él, de nagyvárosi környezete közönyös iránta, vagy éppenséggel kihasználja őt; a kiskorú, elárvult szolgálólány (
A film sem tematikájában, sem megoldásaiban nem lép túl egy direktre vett könnyzacskó-markolászó melodráma keretein, amelyre ekkoriban nagy igény volt. (Már ez a műfaj lassanként már kihalóban van, helyére a csipkelődős szerelmi vígjátékok léptek.) Ez nem már csak azért sem gúny, mert Bergman a filmet ennek is szánta, ez még nem igazi szerzői film volt, hanem egy hétvégi mozizós tucattermék: az önhordó drámaiságot (vak és szegény művészlélek a zongorával) egy hasonlóképpen olcsó szerelem színezi be (hiszen fogalmunk sincs, mit lát meg a fiúban a lány, aki csak úgy hipp-hopp belé szeret). A „környezet” ezek után természetesen csak ellenséges lehet (ez minden régimódi szerelmi történet alapja), amelyet végül legyőznek: a happy end kötelező volt, ezt simán hozza is a szüzsé. A film egyszerű szemlélete azonban nem azt jelenti, hogy az rossz lenne, mert zökkenőmentesen halad előre a történet, a figurák első látására hozzák a jellemüket, rögtön mindenkivel tudunk azonosulni és ellenszenvezni, dramaturgiai buktatónak nyoma sincs. Az eredetiség hiánya a katarzisban is megjelenik, amikor a fiú vakon a vonat előtt botladozik a síneken, hiszen mi más is illene hozzá, mint a háta mögött fütyülő és gőzölgő vastitán, míg ő fut bele a semmibe, amikor is Ingrid hirtelen tudat alatt megérzi, hogy szerelme bajban van és abbahagyja a táncot. (Ettől a jelenettől eltekintve a rendezés szerencsére nem akarta Bengt sorsát tragikusabban ábrázolni, mint amilyen; Bergman mellőzte a nyomorúság túldramatizálását, megelégedett azokkal az élethelyzetekkel, amelyek egy vakot érhetnek, ha érzékelten emberek közé kényszeríti őket a sorsuk.)
A film egésze egyetlen mondatra, a szerelem zárókövére épült rá: amikor Ingrid barátja megüti Bengtet, az elégtétellel így felel neki: ő vak, s most mégis végre férfiként kezelik. Ez tényleg szellemes megjegyzést jelent, persze a tragikus fajtából: hiszen a film egésze arra van kihegyezve, miszerint egy vakkal nem tud mit kezdeni a társadalom, még látszatállást sem akarnak neki biztosítani az egyházban. Az egyház itt különösen fontos, hiszen negatív kontextusban jelenik meg: a pap le akarja beszélni a szerelmeseket a házasságról és nem bíztatja Bengtet az állás lehetőségével, a vallás képviselője tehát egyértelműen negatív személy. Bergman, bár sokat foglalkozott az szó szoros értelmében vett „istentelen” világgal a filmjeiben, már most eljutott odáig, hogy az egyházat egy az egyben kihúzza az igazi vallásosság képviselői közül. A következő évben bemutatott első szerzői filmjében, a Börtönben már szó sincs arról, hogy a vallás bármiféle menedéket tudna nyújtani a földi pokolban (amelyről ez a film is szól): a templom vízköpőin nemhiába vigyorognak a sátánfejek, az ősgonosz aztán pontosan tudja, hogy nincs itt semmiféle megváltás az úrvacsora alatt...
Ettől a kitérőtől eltekintve aztán az utolsó képsorok az esküvő kieszközléséről, a nászról és a vonatútról már csak egy könnyű lezárását jelentik az egyszerű sztorinak. A szép, hagyományos fényképezés, a takarékos műtermi megoldások, a sötétség és a zárt terek bővített használata és egy – mai szemmel nézve már – primitív álomjelenet mellett a zene sajnos kifejezetten lerontja a melodramatikus hatást, hiszen az időnként bájos kis dallamokat produkál Ingrid megjelenésekor, ami egyáltalán nem illett bele a szándékoltan drámaira vett koncepcióba. De a film a feladatát teljesítette: sírhattak a nők a moziban.